tiistai 30. huhtikuuta 2019

Ammattina julkkis

Nykyään nuoret haaveilevat roolista julkisuudessa. Julkkis on kuitenkin tuote tai imago, jota on rakennettu systemaattisesti jo vuosien ajan. On myös nopea tie julkisuuteen, mutta usein lyhyt pyrähdys ei tee kenestäkään kestojulkkista. Julkkikseksi voi päätyä monilla eri keinoilla.

1. Julkkiksella on aina valittu rooli

Julkisuuteen päädytään aina jonkin tietyn aseman, kyvyn tai ominaisuuden perusteella. Valittu rooli määrittää sen, onko henkilö tähdenlehto vai kestojulkkis. Henkilön on joko oltava kiinnostava, yllättävä tai hyödyllinen sekä median että yleisön/ seuraajien/ fanien kannalta. Roolia ja imagoa hiotaan jatkuvasti omaa yleisöä miellyttävämpään suuntaan. 


2. Julkkisrooleja ovat esimerkiksi:

a) Ulkonäköjulkkikset (povikuningatar, botoxhirviö, missit, mallit, fitness/ bodarit jne.)
b) Taiteilijat (näyttelijät, koomikot, kuvanveistäjät, taidemaalarit, säveltäjät, tanssijat jne.)
c) Kulttuurivaikuttajat (kriitikot, kirjailijat, elokuvaohjaajat, mesenaatit, muotigurut jne.)
d) Pop-tähdet (trendien mukana nousevat)
e) Mediapersoonat (toimittajat, uutisankkurit, juontajat, kolumnistit, tosi-tv-tähdet, bloggarit ja vloggarit jne.)
f) Urheilijat
g) Poliitikot
h) Yritysjohtajat
i) Asiantuntijat (tieteen ja tutkimuksen vaikuttajat)
j) Sekoilijat
k) Hyväntekeväisyys-/ Yhdistys-/ Järjestöaktiivit
l) Uskonnolliset johtajat tai persoonat



Tunnetuimmat julkkikset voivat kuulua useampaan ryhmään edellisistä. Poliitikko tai urheilija voi kuulua sekoilijoihin, taiteilija hyväntekijöihin, yritysjohtaja kulttuuri- tai taidevaikuttajiin, povikuningatar mediapersooniin ja niin edelleen.


3. Roolia ja tarjontaa kehitetään ja markkinoidaan systemaattisesti

Julkkiksella on oltava paljon luovuutta sekä itsensä, ominaisuuksiensa että asiansa esiintuomiseen eli markkinointiin. Markkinointi tuottaa tulosta, jos henkilö saa mediatilaa (TV, Radio, Lehdistö) ja runsaasti seuraajia somessa (+100 000). 


4. Mentorit ja asiantuntijat apuna

Pitkäjänteinen työ edellyttää julkkikselta tietotaidon kehittämistä ja julkisuuden hallinnan asiantuntemusta, joten moni hankkii joko managerin tai mentorin. Myös taloushallinnon ja usein myös markkinoinnin ammattilaisia tarvitaan.


5. Verkottuminen olennaista

Julkkiskandidaatin tärkein tehtävä on verkottua tehokkaasti. Oman alan vaikuttajat ja yhteisöt ovat menestykselle tärkeitä. Myös oman toimialan kurssit, tilaisuudet, juhlat, tapahtumat, some-yhteisöt ja muut tahot, joista oma ura saa nostetta, ovat hyödyksi. Moni nouseva julkkis pyrkiytyy oman alansa julkkisten vanaveteen, sillä se edesauttaa omaa uraa.


6. Tuota jatkuvasti uutta

Ilman uutta, hyödyllistä tai innostavaa tarjontaa ei kukaan pysy julkkiksena. Myöskään fanit eivät jaksa odottaa, vaan huomio kiinnittyy kohta toisaalle, jos mitään uutta tarjottavaa ei synny. Varsinkin omaan yleisöön on pidettävä jatkuvasti yhteyttä.


7. Ole kohtelias ja samaistuttava

Fanit ja muu yleisö haluavat samaistua ihailunsa kohteeseen. Yleisö tahtoo oppia tai jäljitellä julkkista, joten on osattava olla myös vastuuntuntoinen ja rehellinen. 


8. Osallistu hyväntekeväisyyteen

Kaikki arvokkaat hyväntekeväisyystapahtumat ja -kampanjat ovat tärkeitä julkkisroolille. Voit myös itse aloittaa jonkin hyväntekeväisyyskampanjan tai luoda oman tapahtuman.


9. Opi kestämään kritiikkiä ja negatiivista palautetta

Kritiikistä voi aina kiittää ja ottaa opiksi, mutta häiriköistä kannattaa päästää irti (sulkea someyhteisöistä) ja pahimmissa tapauksissa ilmoittaa poliisille.


10. Nopein tie julkisuuteen

Pikajulkisuus saavutetaan parhaiten luomalla ensin some-julkisuus jonkin niche-aiheen ympärille (+1000 seuraajaa) ja sille yleisölle luodaan räväkkä tapahtuma, joka herättää median huomion (protesti, hyväntekeväisyys tms.). Seurauksena some-seuraajien määrä räjähtää kasvuun (+10000), joten tee uusi megatapahtuma ja varmista, että olet se, joka kommentoi ja selittää medialle tapahtumasta ja aiheesta sekä sen merkityksestä. Politiikkaan aikovat toteuttavat tätä kaavaa.


11. Eräissä Euroopan maissa julkkikset tienaavat keskimäärin seuraavasti:

- TV-reality-sarjojen osallistujille maksetaan noin 1500 EUR/ 12h kuvaussessio, suosituimmille jopa 25000 EUR/ episodi
- Some-julkkikset, jos seuraajia on +10000, tienaavat noin 50-120 EUR / postaus ja +100000 seuraajaa 300-500 EUR/ postaus
- Bilehile eli haluttu vetonaula juhlissa saa jopa 200000 EUR/ 2h tai nouseva tähti 3000-5000 EUR/ 2h
- Asiantuntijat saattavat saada palkkioita esiintymisistään mediassa, mutta ne ovat joko satasia tai ali/yli tuhatta euroa/ sessio


Kuten huomaat, julkisuuteen pääsy on nykyään hyvin helppoa. Mitä pienempi maa ja/tai mitä enemmän on kilpailevia tiedotusvälineitä, sitä enemmän on uutistarvetta ja näin ollen helpompi päästä esille niin halutessaan. Helpoimmin julkkiskandidaatti pääsee esiin räväkkyydellä, mikäli haluaa iltapäivälehtien ja juorulehtien palstoille, jotka houkuttelevat lukijoita raflaavilla otsikoillaan.


Mitä enemmän on julkisuuteen pyrkiviä, sitä enemmän keksitään uusia ansaintalogiikoita, joilla elantoa tienataan. Tämä uudenlainen yritteliäisyys on mielestäni ihan hyvä kehityssuunta, mutta toivon myös, että sekä media että yleisö osaavat antaa arvoa järkeville ja vastuuntuntoisille julkkiksille sekopäiden sijaan. 


Arvaatko, kuka on maailman kuuluisin ja historiamme pitkäaikaisin julkkis? Se on tietenkin Jeesus! : ))

Lähteinä mm. Wikihow, YouTube ja Verkkomediat.


(C) Copyright 2019 Tuula L.    







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti