Mielenkiintoinen tarina syntyy yksinkertaisista aineksista
-
draaman laeista, jotka jo Aristoteles (384-322 eKr.) määritteli Runousoppi-teoksessan. Myöhemmin venäläinen Vladimir Propp (1895-1970) löysi yli 30 erilaista tarinan elementtiä, joita sekoittamalla syntyy erilaisia kertomuksia.
draaman laeista, jotka jo Aristoteles (384-322 eKr.) määritteli Runousoppi-teoksessan. Myöhemmin venäläinen Vladimir Propp (1895-1970) löysi yli 30 erilaista tarinan elementtiä, joita sekoittamalla syntyy erilaisia kertomuksia.
Pääpiirteitä hyville
saduille ja tarinoille ovat:
- Motiivit
ja episodit, jotka ilmenevät sarjoina tarinan edetessä
- Henkilöhahmojen
löysä määrittely
- Sankari,
joka on lukijalle helposti samaistuttava hahmo mutta vastustajaan nähden
jollakin tavoin heikompi tai heikommassa asemassa
- Tarinan
rakenteen on luotava jatkuvaa odotusta ja jännitystä, joka lopulta päättyy
onnellisesti
- Yllätysten ja käänteiden on tultava esiin tapahtumien kautta (yleensä kolme käännettä, joista viimeinen huipentuva)
Olennaisia lähtökohtia
ovat:
- Epätäydellinen
maailma, jossa jokin ongelma ilmenee, joka on ratkaistava
- Tavoitteena
vastustajan tuhoaminen tai voittaminen
- Sankarin
pääsy parempaan asemaan, kuten prinssiksi, kuninkaaksi, valtiaaksi tms.
- Palkinnon
tai prinsessan saaminen, eli onnellinen loppu
Tarinan henkilöhahmot
ovat yleensä vakiot:
- Vastustaja
tai roisto, joka uhkaa yhteisöä
- Sankari
eli päähenkilö, joka joutuu ottamaan vastuun tavoitteen saavuttamisesta
- Liikkeelle
lähettäjä, joka sysää sankarin toimimaan tavoitteen puolesta
- Auttaja
tai lahjoittaja, joka antaa keinon toteuttaa tehtävä (saduissa hyvä
haltiatar tai enkeli esim.)
- Valesankari,
joka tavalla tai toisella pettää sankarin
- Sankaritar,
prinsessa tai kaunotar, joka omalla tavallaan motivoi sankaria ja jonka
sankari lopussa saavuttaa
- Kaunottaren
isä tai esimies, joka kontrolloi kaunotarta ja määrittää tapahtumien
kulkua
Sadun kaavaa noudattavat esimerkiksi James Bond -tarinat, jotka
ovat lähes edellä kuvatun mallin mukaan tehtyjä. Kirjojen lukijoille ja
elokuvien katselijoille jännitys on tärkeämpää kuin vaikkapa romantiikka, joka
kirjoitetaan sankarille palkinnoksi - prinssi saa aina prinsessansa.
Muita laadullisia
tavoitteita tarinoille ovat:
- Tarinan
yksityiskohdat ja faktat oltava oikein
- Sisällön
korkea viihdearvo
- Kulttuurinen
merkittävyys (Huom! Yleensä paksuja romaaneja arvostetaan eniten)
- Arvomaailman
ajankohtaisuus
Kriitikot arvottavat teemojen ajankohtaisuutta, sillä yleensä
jokin puheenaiheena olevan teeman mukainen teos saa kriitikoilta eniten
huomiota. Myös kirjallisuuspalkinnot kohdistuvat trendikkäistä aiheista
kirjoittaville.
Tärkeintä tarinassa on silti se, että se imaisee lukijan
mukaansa eikä päästä otteestaan ennen kuin lopputulos selviää. Puhutaan lauseen
ekfratisuudesta eli kuvailutyylistä, jossa lause itsessään ilmaisee tarinan
verran nähtävää lukijan mielikuvituksen silmiin.
Profetiakirjat ovat ainutlaatuisuudessaan ja hyödyllisyydessään
todellista luovuutta, sillä ne eivät perustu kekseliäisiin lause- ja tarinarakenteisiin tai elementteihin, vaan sieluyhteydessä vastaanotettuun hyötytietoon, joka voi
koskea mitä tahansa maailman ilmiötä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti